Het uitlaatgasrecirculatiesysteem van het voertuig zorgt ervoor dat uitlaatgassen terugstromen in de motor en verbranden. Dit vermindert vervolgens de uitstoot van NOx (stikstofoxide of stikstofdioxide). De EGR-klep is hiervoor verantwoordelijk. Het is natuurlijk onvermijdelijk dat de EGR-klep na een tijdje vervuild raakt met de deeltjes in de uitlaatgassen, wat op zijn beurt verschillende problemen voor de auto kan veroorzaken. De vraag is hoe kom je achter dit probleem? Oorzaken van een vuile EGR-klepOmdat autofabrikanten aan steeds strengere emissienormen willen voldoen, zijn ze genoodzaakt EGR-systemen in auto’s te installeren. Het uitlaatgasrecirculatiesysteem zorgt ervoor dat de uitlaatgassen niet direct worden uitgestoten, maar worden vermengd met de inlaatlucht. Dit proces leidt automatisch tot snellere vervuiling van de EGR-klep of het gehele EGR-systeem. De functie van de EGR-klepUitlaatgasrecirculatie of EGR zorgt ervoor dat de temperatuur in de verbrandingskamer niet te hoog wordt. Bij een hoge verbrandingstemperatuur ontstaan veel stikstofoxiden (NOx) die schadelijk zijn voor het milieu. Ook de uitstoot van stikstofoxiden door een auto is aan regels gebonden. Circulatie om uitlaatgassen te verminderen.Om de verbrandingstemperatuur te regelen, wordt een deel van de uitlaatgassen teruggevoerd naar de cilinders, die meestal door een koeler gaan. Het gas wordt vervolgens in het inlaatspruitstuk naar de frisse lucht geleid. Aangezien de uitlaatgassen geen zuurstof meer bevatten, dragen ze niet bij aan de verbranding MotormanagementMotormanagement levert echt een belangrijke bijdrage en is een heel belangrijk onderdeel van de auto. Tot slot worden alle motorinstellingen in dit systeem opgeslagen. De motor wordt aangestuurd op basis van deze instellingen. Een storing in het motormanagementsysteem kan ertoe leiden dat het voertuig niet kan starten of dat bepaalde functies niet meer of niet goed werken. Dit kan soms tot gevaarlijke situaties leiden. Het motormanagementsysteem vervangen Het vervangen van het motormanagementsysteem in uw voertuig kan erg duur zijn omdat het een vrij duur onderdeel is. Met een beetje geluk vind je een gebruikte op een autokerkhof. Beschadigde auto’s worden aangeboden op een autokerkhof en gedemonteerd om de nog bruikbare onderdelen te verkopen. EGR-functie defectProblemen met de EGR-functie kunnen verschillende oorzaken hebben. De kan bijvoorbeeld een storing in het motormanagementsysteem zijn of een defecte sensor. De meest voorkomende oorzaak is echter klepverontreiniging. Omdat er veel uitlaatgassen door de klep gaan, wordt deze na een tijdje vuil. Deze gassen bevatten allerlei stoffen die aan het ventiel en zijn omgeving kunnen kleven. Dit kan ertoe leiden dat de klep blijft plakken en niet meer werkt. Symptomen van een vuile EGR-klepHet motormanagement kan natuurlijk het storingslampje op het dashboard gebruiken om aan te geven dat er iets mis is. Dit heeft echter alleen invloed op zaken die het systeem zelf kan regelen. Als dit lampje brandt, moet u vrijwel zeker een gecertificeerde monteur laten controleren. De volgende symptomen kunnen ook wijzen op een vuile EGR-klep: De auto heeft minder grip; De auto stoot zwarte rook uit; Het roetfilter raakt; Het inlaatspruitstuk klopt; Hoog brandstofverbruik; Een stotterende motor; Onregelmatige prestaties Als u een van de bovenstaande problemen ondervindt, laat uw auto dan zo snel mogelijk nakijken. Een vuile EGR-klep kan verschillende oorzaken hebben. De EGR-klep uitschakelen is vaak de oplossing .Maar u kunt het werkelijke probleem pas vaststellen nadat u het motormanagementsysteem heeft gecontroleerd. Zo voorkom je grote problemen met je auto. |
https://mijnchiptuning.nl |